Verdringing bestaat niet!

Ik zag Elke Geraerts gisteren al in een interview met TV-Limburg  en vandaag besteedde Trouw aandacht aan haar komende promotie, maar HIER het persbericht naar aanleiding van haar promotieonderzoek.

Het valt niet te verwachten dat figuren zoals Onno van der Hart, Suzette Boon, Nel Draijer of "ridder" Ellert Nijenhuis zich iets aan dit onderzoek gelegen laten liggen: moeten erkennen dat je met een kwak-therapie de vernietiging van honderden familie-banden op je geweten hebt, vergt  karakter en maakt hen daarnaast kwetsbaar voor juridische vervolging.
Waarheidsvinding is nooit hun eerste prioriteit geweest, vrees ik.

Media-aandacht
Laatste update
5-07-06
Valse herinneringen maken levens stuk.
NOS
Noorderlicht (radio)
Geheugenbedrog in therapiesessies -RVU (radio)
Memories are made of... RNW (radio-engelstalig)

40 reacties

Kitty - 14-06-’06 21:58

Op de website van Noorderlicht staat wat uitgebreider hoe ze met haar onderzoek te werk is gegaan: http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/28.. Ik ben benieuwd of nog meer media er aandacht aan gaat besteden, in ieder geval wil SBS-actienieuws er vrijdag een item over maken.

Jan Potdorie - 16-06-’06 22:22

Ik vrees dat weinigen Kitty gezien hebben in het programma “Actienieuws” van SBS6, dat vandaag tijdens de wedstrijd Nederland-Ivoorkust werd uitgezonden. Naar aanleiding van het promotie onderzoek van Elke Geraerts besteedde Actienieuws aandacht aan de desastreuze gevolgen van “verdrongen herinneringen” therapie. Daarbij was een prominente plaats ingeruimd voor een interview met Kitty. Mijn respect (ook voor je vader)!

Kitty - 17-06-’06 10:32

Dank je wel, JP! Omdat het later in Hart van Nederland nog herhaald werd hebben alle Oranjefans het toch nog kunnen zien. En ik was blij dat mijn vader ook wilde meewerken, heeft zeker een meerwaarde voor de reportage! Verder was het een erg goed symposium en leuk om de promotie van Elke mee te maken. Ze gaat nu in Harvard verder met haar onderzoek, bij Richard McNally. Veelbelovende dame!

Jan Jansen - 17-06-’06 20:43

@ Kitty en JP,

Heb je gezien Kitty. Ben jullie beiden veel dank verschuldigd om ook de andere kant van de medaille te kunnen zien. Wil ook mijn respect betuigen.

rob - 19-06-’06 20:17

Helaas niets gezien daar ik er enige weken tussenuit ben geweest. En nu met het voetbal heb ik wat minder tijd om er mee bezig te zijn . Zodra we de finale gespeeld hebben zal ik me weer in het reilen en zeilen op het hervonden terrein bezig houden. Emmemo houd zich overigens ook met het onderzoek van Elke Geraerts bezig ,maar dan op hun eigen vertrouwde manier.

Groetjes rob.

yael - 19-06-’06 21:09

@ Rob

ook ik het de uitzending gemist. Bij ememo zijn ze rotsvast overtuigd van hun eigen (nep) wetenschap. Het lijken wel Jehova Getuigen, maar dan met pitbullneigingen :) Muilkorven mag niet, jammer genoeg! En ja, de finale WK wordt vast Spanje – Nederland!

Jan Potdorie - 19-06-’06 21:25

Ik heb het bij Ememo natuurlijk ook gevolgd (tegenwoordig mag ik er blijkbaar weer meekijken). Een belangrijk deel van Elke’s onderzoek is gebaseerd op bevindingen van Jonathan Schooler, die eerder (geheel ten onrechte!) positie nam tegen Elisabeth Loftus in de “Jane Doe” zaak. Zijn “forget it all along” theorie komt dus absoluut niet uit het “skeptische” kamp. Schooler publiceerde zelfs met Jennifer Freyd. Ememo heeft dat artikel zelfs in haar “bibliotheek” staan.

rob - 19-06-’06 21:55

Heb me vandaag na een lange pauze negatief over emma uitgelaten. Ik heb geschreven dat als je zonder verstand geboren bent het nooit meer goed komt. Dit naar aanleiding van haar berichtgeving over het onderzoek van Elke Geraerts .Het resultaat is dat ik nu gebanned ben. Rob.

Jan Potdorie - 19-06-’06 22:01

Beste Rob, trek het je niet aan, je mist niks. (en erg subtiel was de opmerking natuurlijk ook niet) Het woord “openbaar discussieforum” is aldaar ( bij Ememo) al sinds eind januari 2006 een gotspe. Men beoefent bij Ememo een variant op het propagandistisch fundamentalisme.

Zoals Emma begin dit jaar al aankondigde, zal ze elke reactie van jou en mij in het vervolg verwijderen. Helemaal consequent doet ze dat niet, zinssnedes die haar goed uitkomen laat ze ( uit de context gerukt) gewoon staan. Ook de nazi’s waren daar heel goed in! Dat zijn gewoon ouderwetse propaganda-methoden.

yael - 19-06-’06 22:10

Troost je Rob, ook ik ben gebanned! En Jan, je hebt gelijk, een mens steekt er niets van op wat daar geschreven wordt. Hoewel het soms wel op m’n lachspieren werkt. Ik had mijn sarcasme vandaag ook even niet onder controle.

meelezer - 19-06-’06 22:11

dat is hier ook zo hoor dat je gebanned wordt als je iets anders verkondigd dan jullie willen horen, dus de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet zullen we maar zeggen he…………….

yael - 19-06-’06 22:14

Hier ben je vrij je eigen mening geven. Daarvoor is mijn inziens nog nooit iemand gebanned.

Jan Potdorie - 19-06-’06 22:17

Ach, je hoeft hier maar een beetje de reacties te scannen om te zien dat ik iedereen aan het woord laat. Alleen bij discriminatie enzo grijp ik in. Ik ben niet bang voor andermans mening.

meelezer - 19-06-’06 22:18

toch wel hoor,had niks met discriminatie te maken

yael - 19-06-’06 22:19

En ja, als je leest dat bij ememo iemand (die zichzelf ‘Vechters’noemt) beweert 120 alters te hebben gehad en nu nog maar 30 over heeft, dan kan je daaruit toch niet anders concluderen dat de overige 90 alters de deur uitgevochten zijn? Humor is nooit weg in deze :)

Jan Potdorie - 19-06-’06 22:22

Beste meelezer, waarmee dan wel? To the point graag!

yael - 19-06-’06 22:22

Hallo Meelezer, let wel! Bij ememo mogen de leden openbaar discrimineren, die worden niet gebanned. Ook mogen ze gasten uitschelden, schuttingwoorden gebruiken naar gasten en ze verschrikkelijke ziekten toewensen. Dat wordt allemaal getolereerd bij ememo.

yael - 19-06-’06 22:32

Toch blijft het jammer dat er niet serieus gereageerd wordt op het bericht over Elske Geraerts bij ememo.

Jan Potdorie - 19-06-’06 22:41

Nou, een enkeling heeft wel serieus gereageerd (“Luka” bijvoorbeeld. Ik ben het dan wel niet met haar conclusies eens, maar het was wel een serieuze bijdrage. De Reactie van “Luka” was heel wat doordachter dan die van Emma, die het meteen weer in de samenzweringstheorieën zoekt.

melezer - 19-06-’06 22:41

alsik jouw berichten lees en die in het verleden heb ik toch ook zomaar de indruk dat een of andere alter het heeft overgenomen want door wat je neerschrijft lijk je een heel ander persoon dan degene die op ememo schreef

meelezer - 19-06-’06 22:42

mijn berichtje was voor yael bedoeld

Jan Potdorie - 19-06-’06 22:48

Beste meelezer, je beschuldigde me eerder van “bannen” zonder duidelijke reden, dus vraag ik je opnieuw daar een voorbeeld van te geven.

meelezer - 20-06-’06 09:25

dat heb je dan zeker gedist JP

gaat je niets aan - 20-06-’06 10:26

Nee je geeft geen ban, je dreigt gewoon met een rechtzaak wegens smaand ofzo of maakt iemands opvatting op een iets andere manier kapot. Je doet hier net of je zo goed tegen kritiek kan maar daar blijkt in de hele disussie met ememo niet veel van. Volgens mij begon jij met modder te gooien en niet Emma

Kitty - 20-06-’06 10:42

Zucht, we gaan toch niet die hele discussie nog eens overdoen??? Waarom kan het niet inhoudelijk gaan over het onderzoek van Elke Geraerts? Ik heb even op Ememo gekeken en ben verbijsterd over de manier hoe er daar op gereageerd wordt. Omdat Elke promoveert in Maastricht is dat al voldoende reden om haar hele onderzoek af te wijzen en op elk punt wordt wel een mogelijkheid gevonden om het onderuit te halen en aan haar intenties te twijfelen. Maar goed, als ze dat daar zo willen … laat ze lekker! Misschien kunnen we hier proberen het wel inhoudelijk te houden en alle verwijzingen naar de ememo-potdorie strijd negeren? Je kunt tegenwoordig geen woord meer over geheugen en herinneringen zeggen of het hele gezeik begint weer van voor af aan, terwijl dit nou juist een baanbrekend onderzoek is dat hele andere reacties verdient dan dit gedoe.

yael - 20-06-’06 14:31

Kitty, je hebt groot gelijk! Laten we ons beperken tot een inhoudelijke discussie en dit geharrewar achter ons laten.

Kitty - 20-06-’06 23:46

Vanochtend was er een uitgebreid interview met Elke bij VPROe ochtenden, via deze website te beluisteren http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen.. Het item met Elke begint na ong. 35 minuten. Met dank aan Emma die het op ememo noemde!

yael - 21-06-’06 14:12

Daarnet heb ik het intervieuw van Elske Geraerts beluisterd en vind dat dit onderzoek een grote bijdrage levert aan de al bestaande onderzoeken op het gebied van hervonden herinneringen.

rakker - 21-06-’06 15:56

Moderator: reactie verwijderd: niet ter zake doende belediging.

Marian - 21-06-’06 16:27

Ik heb het al eens eerder vermeld: de uitspraak van Jereny Taylor: Het is onmogelijk iemand zijn domheid te doen inzien, want daar is verstand voor nodig. Dus mensen, laat je niet op de kast jagen door de Ememoaanhangers.

Jan Potdorie - 21-06-’06 16:46

C’est vrai!

rakker - 21-06-’06 17:06

bescherm vooral diegene die het hardst mensen graag in de rug schopt..ga zo door hier luitjes!

yael - 21-06-’06 17:16

Marian, het bewijs wordt gelijk geleverd door Rakker! Dank voor je medewerking Rakker!

yael - 21-06-’06 18:05

Jan, je had gelijk, er is door sommigen wel normaal gereageerd bij ememo. Ene Anna heeft duidelijk uiteengezet daar hoe het onderzoek is gedaan van Elske en Luka heeft daar ook normaal op gereageerd.

rakker - 21-06-’06 19:08

wat recht te zetten Yael?slijm, slijm…

Jan Potdorie - 21-06-’06 19:12

Rakker liep tegen een ban op. Rakker gebruikte m’n weblog om via beledigende opmerkingen een andere reageerder in discrediet te brengen De ban houdt mede in in dat alle reacties vanaf dat specifieke ip adres niet meer zichtbaar zijn.

gast23 - 04-07-’06 16:53

Er is een lang interview met Elke Geraerts te beluisteren op de site van de RVU: http://www.rvu.nl/rvu.php?i=1&l=0.. Geheugenbedrog in therapiesessies

dobbertje - 04-07-’06 18:45

Bedankt Gast23, dit interview is heel verhelderend. Een aanrader voor iedereen die nog in verwarring is over het onderzoek van Elke! En natuurlijk ook voor iedereen die het onderzoek allang snapt of denkt te snappen ;)

Jan Potdorie - 05-07-’06 01:42

Bedankt gast23, inderdaad een informatief interview. Het loopt van minuut 12.35 tot 34.27, dus zo’n 22 minuten.

Fred (URL) - 08-02-’10 18:38

Mooi artikel. Waarheidsvinding moet volgens mij altijd boven alles gaan!
@Kitty Mooie uitzending inderdaad, kan deze uitzending niet op deze site gezet worden?

Emoticons
Om geautomatiseerde spam te voorkomen MOET u deze vraag beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kattebel
Verberg e-mail
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.